Niagara watervallen, sneeuwstorm en Jamaicanen - Reisverslag uit Albion, Verenigde Staten van Luuk Duijn - WaarBenJij.nu Niagara watervallen, sneeuwstorm en Jamaicanen - Reisverslag uit Albion, Verenigde Staten van Luuk Duijn - WaarBenJij.nu

Niagara watervallen, sneeuwstorm en Jamaicanen

Door: Luuk van Duijn

Blijf op de hoogte en volg Luuk

28 Januari 2015 | Verenigde Staten, Albion

Hallo,

Daar ben ik alweer met mijn 3e verslag. Alweer midden in de 4e week van de stage! Als eerste zal ik wat vertellen over de 'sneeuwstorm'. Het nieuws over de sneeuwstorm was naar mijn idee groter in Nederland dan in Amerika. Gisteren (maandag) hoorde ik er nauwelijks wat over op het bedrijf, zelfs na wat rond vragen bleken mensen er niet echt bang voor te zijn. Het bedrijf ligt best ver van de kust vandaan en daar zou het wel heftiger zijn. Er is ongeveer 5 cm sneeuw gevallen vannacht, wat dus heel erg meevalt. Aan de kust is het ook meegevallen met maar 15 cm in New York.

Afgelopen week ben ik lekker gevorderd met mijn opdracht. Ik heb de meetapparatuur ingesteld en dit weekend de eerste metingen in kas 1 verricht. Op het eerste oog zijn de resultaten positief voor het onderzoek. Er zijn temperatuurverschillen te ontdekken waar ik mij verder mee bezig kan gaan houden. De verwachting is dat er in kas 2, 3 en 4 ook temperatuurverschillen zijn te ontdekken. Ik zeg erbij dat het positief is voor mijn onderzoek, maar misschien niet voor de groei en productie van het gewas. Vandaag (dinsdag) heb ik de meetapparatuur al opgehangen in kas 2, zodat ik daar de aankomende dagen wordt gemeten.

Afgelopen zondag ben ik samen met 3 huisgenoten naar de Niagara watervallen geweest. Dit was erg gaaf om te zien en heel indrukwekkend. Wel was het erg koud, maar we hadden geluk met het zonnetje. De watervallen waren ongeveer 1,5 uur rijden vanaf het appartement. Na de watervallen te hebben bezocht zijn we doorgereden naar een mega winkelcentrum. Hier was alles te krijgen wat je maar kon bedenken. We hebben daar wat gegeten en vervolgens wat rondgekeken.

Mijn 2 Oekraïense vrienden waren van plan om hier wat kleren te gaan kopen, omdat het erg goedkoop was. Mijn Chinese vriend (Kun) en ik waren al eerder uitgekeken waardoor we maar ergens een bakkie gingen doen. Hij vertelde over zijn achtergrond in China. Het is daar toch een hele andere wereld als bij ons. Hij heeft een vriendin thuis wachten waar hij mee gaat trouwen als hij terug komt. Hij zegt dat hij geluk heeft met een vriendin, omdat er veel meer mannen dan vrouwen zijn. Dit komt omdat ieder stel maar 1 kind mag krijgen en het liefst een jongetje wil. Hij vertelde ook dat hij misschien 2 kinderen mag krijgen, omdat hij enig kind is. Dit is voor ons toch bijna niet voor te stellen.

Ook vertelde hij over zijn kansen om te leren over tuinbouw. Ik realiseerde mijzelf dat ik erg veel geluk heb met een goede school en een achtergrond in de tuinbouw. Ik heb de kans om hier een super gave opdracht te doen, terwijl hij alleen mag werken en soms een klusje mag doen. Het is misschien oneerlijk dat hij niet zo'n opdracht mag doen, maar hij heeft ook niet de kennis om dat uit te voeren. Ik vind het daarom wel leuk om hem het een en ander te laten zien en uit te leggen. Hij wil graag leren, dus ik neem hem soms mee naar de klimaatcomputer.

Er zijn hier ook heel veel studenten die hun school in hun thuisland gebruiken om hier te komen werken. Een goed voorbeeld is een Oekraïens stel van beide 27. Ik vroeg mij af hoe zij hier zo samen terecht kwamen. Uiteindelijk vertelde zij dat ze niet komen om iets te leren, maar puur om geld te verdienen. Ze gebruiken hun school dan om Amerika binnen te komen.

Veel Oekraïense jongens proberen op dit moment hun visum te verlengen. Dit doen zij, omdat ze niet terug willen naar Oekraïne vanwege de situatie daar. Ze zijn bang dat ze moeten vechten. Onvoorstelbaar.

Verder zijn afgelopen weekend 35 Jamaicanen aangekomen. Die lui zijn ontzettend vrolijk en maken een hele hoop kabaal. De komst van de Jamaicanen betekend het begin van het seizoen. Waarschijnlijk hoeft er nu niet meer op zaterdag gewerkt te worden!

Aan iedereen de groeten en de mazzel!

  • 28 Januari 2015 - 06:15

    Melvin :

    Super leuk Luuc . Mooi verslag ga zo door Gr Melvin

  • 28 Januari 2015 - 07:00

    Klaas:

    Leuk verslag Luuk. Super.

  • 28 Januari 2015 - 07:41

    Gerda Parrin:

    Hoi Luuk,
    Leuk om weer je verslag te lezen uit je verhaal op te maken leer je heel veel, over de tuinbouw maar ook de sociale kant, ik denk een levensles. heel veel plezier.
    groetjes Gerda en de rest

  • 28 Januari 2015 - 08:40

    Arjen Van Vaardegem :

    Hey Luuk ,
    Mooi verslag weer. En wat een levenslessen al! Goed om allemaal mee te maken en ook mooi dat je je realiseert hoe goed wij het hier hebben. Gewoon geluk of pech waar je wiegje heeft gestaan.
    Succes verder man !
    Groetjes vanuit een winderig Oosterland.

  • 28 Januari 2015 - 10:35

    Margreet:

    He Luuk,

    Mooi verslag heb je er weer van gemaakt. Goed om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en het goed kunt vinden met de anderen daar. Gaaf he om zo andere culturen te leren kennen. Je beschrijft het mooi.
    Ik wens je veel plezier verder... Groetjes van ons allemaal uit den Hoorn.

  • 28 Januari 2015 - 10:54

    Tonny Ridder:

    Ha die Kuuk . Wat een mooi verslag weer, ik geniet er erg van. En wat zie je daar een mooie dingen , geweldig. En ook nog kennis maken met andere culturen , hier heb je je leven lang plezier van. Heel veel groeten en Luuk , je weet wat Opa zou zeggen : Doe ze de boks op!! Oma Tonny.

  • 03 Februari 2015 - 19:43

    Wimvanduijn W:

    Wvan. He

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Voor mijn studie: Tuinbouw aan de HAS in Den Bosch, verblijf ik voor 4 maanden in Amerika. Ik ga daar stage lopen bij Intergrow Greenhouses Inc, een tomatenteler van 30 ha groot. Zie: www.intergrowgreenhouses.com

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 7795

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 28 April 2015

Stage Intergrow Greenhouses

Landen bezocht: